رنگ شناسی

روان‌شناسی رنگ قرمز

روان‌شناسی رنگ قرمز

روان‌شناسی رنگ قرمز

رنگ قرمز یا سرخ یکی از رنگ‌های اصلی است و به‌عنوان یک رنگ گرم طبقه‌بندی می‌شود. در روان‌شناسی رنگ‌ها، قرمز بیان‌کننده احساسات و عواطف شدید در مقایسه با رنگ‌های دیگر است. این رنگ برای توصیف آتش و خون بکار می‌رود و مکمل آن رنگ سبز است. قرمز روشن، سرخابی، ارغوانی، شرابی، خرمایی و قرمز تیره، طیف‎های مختلف رنگ قرمز هستند. بسیاری از افراد رنگ قرمز را به موضوعات منفی که در آنها احتمال خطر وجود دارد، ربط می‌دهند؛ مثلاً رنگ قرمز را به آتش، خون یا گاهی حیوانات سمی و خطرناک ربط می‌دهند.

رنگ قرمز در چه مواردی مورداستفاده قرار می‌گیرد؟

در بازاریابی، برخی فروشگاه‌ها از قفسه‌های قرمزرنگ استفاده می‎کنند. پژوهش‌ها نشان می‎دهد که زمانی که مشتریان در معرض رنگ قرمز قرار گیرند، به‌صورت ناخودآگاه به‌سوی این رنگ کشیده می‌شوند و این یعنی جذب مشتری بیشتر و فروش بیشتر. از رنگ قرمز یا سرخ برای بیان وضعیت‌های اضطراری و هشدار نیز استفاده می‌شود.

بهترین ترکیب رنگ قرمز

قرمز یک رنگ بولد و با جسارت است که ترکیبش با رنگ های دیگر در دنیای فشن مثل هر رنگ دیگری اصول خاص خود را دارد که اگر رعایت شود زیبایی این رنگ را در کنار رنگ های دیگر صد چندان می کند.

یکی از ترکیب رنگ های متداول اما زیبای رنگ قرمز، ترکیب رنگ سفید قرمز است و زمانی که به ترکیب رنگ قرمز فکر می کنیم ترکیب قرمز و سفید برایمان جزو انتخاب های اول است. سفید یک رنگ خالص و معصوم است که با هر رنگی به خوبی ست میشود اما ترکیبش با رنگ سفید یک ترکیب شیک و جذاب است که ظاهری کلاسیک و رده بالا برایتان فراهم می‌آورد. سفید از شدت رنگ قرمز می کاهد و برایتان یک استایل متعادل فراهم می کند.

یکی دیگر از ترکیب های رایج، پوشیدن قرمز و مشکی با یکدیگر است. این ترکیب رنگ معروف ممکن است کمی تکراری و خسته کننده به نظر برسد. اما در دنیای استایل جزو یکی از شیک ترین ترکیب ها به شمار می رود که به شما ظاهری خاص و جسور می دهد. مشکی و قرمز هر دو رنگ های پر قدرتی هستند و وقتی مشکی با تن درست رنگ قرمز ترکیب شود یک استایل متعادل و در عین حال قدرتمند را برایتان به وجود می آورد.

اگر به دنبال یک استایل کلاسیک و خاص هستید ترکیب قرمز و کرم و یا بژ یک ترکیب مناسب است که به طور طبیعی یک استایل کلاسیک و گران قیمت را برایتان فراهم خواهد کرد که هم برای خودتان و هم برای دیگران بسیار جذاب است.

وقتی در مورد ترکیب رنگ های قرمز از ما سوال می‌شود، آبی و قرمز یکی دیگر از گزینه های ممکن است. آبی و قرمز هر دو در چرخه رنگ جزو رنگ های اصلی و اولیه هستند که ترکیبشان در استایل یک ظاهر کلاسیک و پر قدرتمند را رقم خواهد زد.

در چرخه رنگ قرمز و سبز دقیقا مقابل یکدیگر قرار دارند و ترکیب سبز با قرمز باعث می‌شود تا تعریف زیبایی را در

استایل با رنگ قرمز

از موارد زیر به‌عنوان نماد و نشانه‌های رنگ قرمز یاد می‌شود.

خطر و هشدار

رنگ قرمز پس از زرد بالاترین طول موج در بین رنگ ها را دارد، به همین علت از قرمز به‌عنوان رنگی که هشداردهنده خطر است، استفاده می‎‌شود. تابلوهای توقف، آژیر خطر، ماشین آتش‌نشانی، و چراغ توقف قرمز راهنمایی‌ورانندگی، همه به رنگ قرمز هستند. در بعضی از عبارات زبان انگلیسی از کلمه قرمز (red) به‌صورت استعاری برای بیان هشدار و خطر استفاده می‌شود. مثلاً عبارت‌های (in the red) برای زیان مالی و (red flag) برای هشدار مورداستفاده قرار می‌گیرند.

هیجان و انرژی

رنگ قرمز نشانه هیجان و انرژی است. بر اساس مطالعاتی که صورت‌گرفته، آدرنالین در خون افرادی که در معرض رنگ قرمز قرار می‌گیرند آزاد شده و باعث افزایش فشارخون، ضربان قلب، سرعت تنفس می‌شود.

قرمز به رنگ اشتهاآور معروف است زیرا سوخت‌وساز بدن را افزایش می‌دهد. به همین دلیل، قرمز در رستوران‌ها و برندهای مختلف غذا یک رنگ آشناست.

 

تسلط و غلبه

رنگ قرمز تنها نشانه احساسات و حالت افراد نیست. مطالعات متعددی نشان می‌دهد که پوشیدن رنگ قرمز در مسابقات ورزشی، شانس برنده‌شدن ورزشکاران را افزایش می‌دهد. در مسابقات المپیک ۲۰۰۴ آتن، به ورزشکارانِ رشته‎های کشتی آزاد و فرنگی، بوکس و تکواندو صورت تصادفی و اتفاقی لباس‌های قرمز و آبی داده شد. در مسابقاتی که در ورزش‌های فوق برگزار شد، ورزشکارانی که لباس قرمز پوشیده بودند، برد بیشتری داشتند. بسیاری از افراد آن را به رنگ قرمز که نشانه تسلط و غلبه است، ربط می‌دهند. به باور آنان، پوشیدن دوبنده قرمز به یک کشتی‌گیر یا بوکسور احساس غالب بودن نسبت به حریفش می‌دهد که باعث می‌شود حین مسابقه تهاجمی‌تر و باانگیزه‌تر ظاهر شود.

انگیزه و میل و اشتیاق

قرمز همیشه نماد خطر و هشدار نیست. جای تعجب نیست که رنگ قرمز را نماد شور و شوق و میل و اشتیاق نیز می‌نامند. قرمز باعث افزایش انگیزه افراد برای انجام‌ کارهای بیشتر می‌شود. رنگ قرمز روشن نماد جاذبه جنسی، شادی و عشق است.

قدرت

قرمز – بیشتر قرمز تیره –نماد قدرت و رهبری است. نشانه‌ای که می‌توان در جوامع مدرن امروزی مشاهده کرد. کراواتی که تاجران معروف جهان می‌زنند از قدیم به رنگ قرمز است که نماد قدرت است. فرش قرمزی که در جشنواره‌های جهانی و رخدادهای مهم زیر پای سلبریتی‎‌ها و مقامات پهن می‌شود را فراموش نکنید. علاوه‌برآن، رنگ قرمز باعث افزایش اعتمادبه‌نفس در افراد خجالتی و کمرو می‌شود.

 

شخصیت شناسی رنگ قرمز

افرادی که به رنگ قرمز علاقه دارند  اصولا انسان های متعهدی هستند که مسئولیت پذیرند و از انجام دادن چالش های جدید در زندگی هراسی ندارند. قرمز دوستان قاطع، قوی، کمی بی پروا و گاها مودی هستند. گرچه این افراد معمولا آنقدرپر انرژی هستند که در هر جمعی قرار بگیرند سریعا انرژی خوبشان به سایرین نیز منتقل می شود و در کنارشان وقت گذراندن هیجان انگیز وجالب است. اگر رنگ مورد علاقه شما قرمز است شما یک انسان پر شور و شوق هستید که اشتیاقتان زندگی را برایتان زیباتر می کند. شما نه تنها یک انسان برون گرا هستید بلکه یک انسان معاشرتی که دوست دارد همیشه در مرکز توجه باشد نیز به حساب میایید. شما از زندگی نهایت لذت را می برید و به دلیل علاقه تان به رنگ قرمز احتمالا همیشه عمیق عاشق می شوید.

به عنوان یک قرمز دوست شما از آن دسته انسان های جاه طلبی هستید که همیشه مصمم به برنده شدن هستید و به دلیل روحیه رقابتی خود هرگز دوم بودن را دوست ندارید، در واقع همیشه به دنبال برنده شدن هستید آن هم فورا و سریعا. صبر داشتن یکی از ویژگی های قدرتمند شما به شمار نمی آیدو برعکس شما گاها می توانید بسیار عجول باشید. طرفدار قرمز بودن به این معنی است که شما خوش بین و مثبت هستید، اهلانتقاد هستید و از اینکه خواسته و نظر خود را بلندبه دیگران بگویید هیچ ترسی ندارید.

  • فعال و پرجنب‌وجوش هستند؛
  • به ورزش و تناسب‌اندام اهمیت می‌دهند؛
  • جاه‌طلب و خودخواه هستند،
  • سریع تصمیم می‌گیرند و به نظرات دیگران اهمیت نمی‌دهند.
  • زود عصبانی می‌شوند و این جنبه منفی شخصیت آنهاست.

در برخی کشورهای آسیایی مانند هند، نپال و ژاپن، رنگ قرمز نشانه شادی و خوشبختی است. به همین دلیل لباس عروس در این کشورها به رنگ قرمز انتخاب می‌شود.

نام انواع سنگ‌های قرمزرنگ

یاقوت سرخ یا لعل، اسپینال قرمز، تورمالین یا کهربای قرمز، الماس سرخ، عقیق جگری یا مسی، رودونیت و گارنت برخی از سنگ‌های قرمز در طبیعت هستند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *