رنگ شناسی

روانشناسی رنگ زرد

روانشناسی رنگ زرد

روانشناسی رنگ زرد :

در چرخه رنگ شناسی رنگ زرد یک رنگ اصلی به شمار می آید که نسبت به سایر رنگ های دیگر درخشان ترین و پر نور ترین رنگ به شمار می آید. در دنیای طبیعت رنگ زرد، رنگ خورشید، گل نرگس، لیمو، زنبور عسل و قناری است اما در دنیای ما آدم ها این رنگ، رنگ ساختمان معماری معاصر، باب اسفنجی، و رنگ تابلو های اعلان هشدار است که به ما خطری را یاد آور میشوند.

گرچه در تمام دنیا رنگ زرد برای انسان ها یک معنی و مفهوم را یاد آور میشود، گرما، نور، تابستان، گل های بهاره و.... اما در میان تمامی این حس و حال های خوب مشترک، بیشتر آدم ها نسبت به رنگ زرد حس منفی نیز دارند و نمی توانند بیشتر از یک حد مشخص این رنگ را تحمل کنند. رنگ زرد همانطور که میتواند یک رنگ زیبا و جالب توجه باشد، میتواند برای افرادی زیاد از حد شدید باشد و همانطور که روشن و درخشان است میتواند باعث خستگی بینایی نیز شود. برای اینکه بفهمیم چرا بعضی از انسان ها نسبت به رنگ زرد حس خوب و بعضی دیگر حس های بد دارند. به بررسی روانشناسی و سایر جنبه های رنگ زرد می پردازیم تا به تمام جنبه های این رنگ زیبا و درخشان آگاه باشیم.

تاریخچه رنگ زرد

زرد یکی از اولین رنگ هایی بود که در هنر و تاریخ هنر به دلیل در دسترس بودن رنگدانه زرد اخرایی استفاده شد.  مصریان باستان مجسمه و تصاویر خدایان خود را با رنگ زرد رنگ می کردند تا شبیه طلا شود.  از قرن چهاردهم به بعد در هنر، زرد به رنگ حسادت و خیانت تبدیل شده است، رنگی که نمی توان به همین آسانی به آن اعتماد کرد. رنگ زیبایی که زمانی رنگ خورشید و طلا بود،  به یکی از کم محبوب ترین طیف های رنگی تبدیل شده است.  شهرت نا مشخص (خوب یا بد) این رنگ تا امروز پابرجاست.  در مقایسه با رنگ‌های دیگر، زرد  اغلب نمادی از ویژگی‌های شخصیتی منفی است.

اگر بخواهیم به بررسی سایر جنبه های رنگ زرد بپردازیم بهتر است در مورد اثرات فیزیکی و روانی رنگ زرد کمی صحبت کنیم.

اثرات فیزیکی رنگ زرد:

اگر بخواهیم نگاه اجمالی به خصوصیات رنگ زرد داشته باشیم باید بگوییم که زرد به دلیل رنگ و درخشانی اش میتواند به راحتی جلب توجه کند، بنابراین کوچکترین میزان این رنگ حتی به قدر یک نقطه هم میتواند برای ما جالب توجه باشد و به همین دلیل است که تابلو های خطر و هشدار را از این رنگ می سازند.

 درست است که زرد انرژی بخش و گرم و نشاط آور است. اما نکته ای که باید به آن توجه داشته باشید این است که رنگ زر میتواند به سرعت چشم ها را آزرده کرده و منجر به خستگی چشمی شود. پس بهتر است که از استفاده کردن رنگ زرد به عنوان تصویر پس زمینه موبایل یا لپ تاپ و کاغذ و نوشته های زرد رنگ پرهیز کنید. بهتر است این هشدار را جدی بگیرید زیرا رنگ زرد میتواند در طول زمان واقعا باعث ایجاد آسیب جدی به چشم ها شود.

 طبق تحقیقات انسان ها در محیط هایی که میزان رنگ زرد در آن زیاد است سریعتر عصبی شده و کودکان در اتاق هایی با دیوار های زرد نا آرام تر هستند.

 رنگ زرد انرژی بخش است: همانطور که تا الان حتما متوجه شده اید، رنگ زرد انرژی بخش است و. دلیل این همه تاکید بر روی این خصوصیت رنگ زرد به این دلیل است که این ویژگی خاص رنگ زرد باعث میشود تا سریع چشم ها را به خود خیره کند پس برای محصولاتی که حس هیجان و یا انرژی دارند کاملا متناسب است. این رنگ میتواند، تازه و با طراوت، شدید، پر قدرت هیجان انگیز و القا کننده حس های خوب باشد.

اثرات روانی رنگ زرد

رنگ زرد یاد آور عقل و منطق است این رنگ جذاب توانایی بهبود تفکر تحلیلی مغز را دارد.  رنگ زرد  با نشاط، شادی، خوش بینی رابطه مستقیم دارد و میتواند به فرد تا حدی امید، شور و شوق را القا کند.  رنگ زرد تفکر مثبت و همچنین کنجکاوی ذهن  برای به دست آوردن دانش را تقویت می کند.  خلاقیت رنگ زرد آن بر جنبه های ذهنی متمرکز است و منجر می‌شود تا خلاقیت را به طور عملی به انجام برسانید. به عنوان یک رنگ کاربردی و منطقی، به جای تشویق به رویاپردازی در مورد زندگی ایده آل، افکار ما را به سمت یافتن راه حل برای مشکلات و ساختن یک زندگی بهتر هدایت می کند.

رنگ زرد زمانی که ذهن پر از افکار مشوش و درهمی که مسبب آن میشود تا شخص در تصمیم گیری دچار مشکل شود، کمک کننده است و می‌تواند به فرد در تصیم گیری سریعتر کمک کند، دلیل این امر این است که این رنگ به علت یک رنگ منقطی و غیر احساسی بودنش، سریعا میتواند در موقعیت های پیچیده و دشوار افکار را سامان دهی کند تا ذهن بتواند از میان گزینه های متعدد یک گزینه را انتخاب کند. رنگ زرد ارمغان آور خوش بینی، انرژی و اعتماد به نفس است. هنگامی که فرد با رنگ زرد احاطه می‌شود مغز سروتونین بیشتری ترشح می‌کند که باعث می‌شود تا این رنگ را به عنوان رنگ شادی بخش و مثبت اندیشی در مقایس های تعیین شده بدانیم.

شخصیت دوستداران رنگ زرد

افرادی که به رنگ زرد علاقه دارند از اعتماد به نفس بالایی برخوردار هستند این افراد معمولا خوش بین و شاد هستند. با وجود اینکه، زرد دوستان به جای شرکت در اجتماعات اجتماعی بزرگ، دایره کوچکی از دوستان نزدیک را ترجیح می دهند اما آنها دایره ارتباطات خوبی دارند و به راحتی با سایرین دوست می شوند.   دوستداران این رنگ افراد کمال گرایی شناخته می‌شوند که از خود و دیگران انتظارات بالایی دارند و متاسفانه زمانی که این انتظارات برآورده نمی شود، می توانند بسیار انتقاد و قضاوت کننده باشند.  به دلیل خلق و خوی عصبی مانندی که دارند، می توانند گاها نسبت به خود و سایر اطرافیانشان خشن رفتار کنند. این اشخاص سریع پول در می آورند، اما آن را حتی سریعتر خرج می کنند و مقاومت کردن در برابر اصرارهای روانی برای خرج کردن ناگهانی پول خود برای چیزهایی که واقعاً به آنها نیاز ندارند، برایشان واقعا دشوار است.  آنها به دلیل شوخ طبعی و شخصیت کلی سرگرم کننده‌ شان مورد علاقه دیگران هستند. تیپ شخصیتی طرفداران رنگ زد غالبا مستقل است و این مستقل بودن گاهی تا جایی پیش می‌رود که از آن سمت بوم میوفتند، مثلا هنگامی که از نظر عاطفی به مشکل برخورده اند کمتر پیش می آید تا از کسی درخواست کمک کنند و سعی میکنند خودشان به تنهایی همه مشکلاتشان را رفع کنند که همین رفتار باعث افزایش سطح استرس و اضطراب در آنها می‌شود. رزد دوستان از تنهایی بدشان نمی آید و حتی گاهی مجرد بودن را ترجیح می دهند و همانطور که در انتخاب دوست حواسشان را جمع میکنند برای انتخاب پارتنر هم با وسواس زیادی عمل می‌کنند.

رنگ زرد در برندسازی و بازاریابی

 زرد به عنوان رنگ گرم در نظر گرفته می شود، به این معنی که می تواند افراد را در مقایسه با برخی از طیف های رنگ سرد احساساتی تر کند و در عین حال، رنگی است که به آسانی جلب توجه می کند در واقع در چرخه رنگ، رنگ  زرد از همه رنگها بیشتر قابل توجه است.  قابلیت جلب توجه بالای آن، همراه با توانایی برانگیختن احساس شادی، گرما وسرگرمی، آن را به رنگ خوبی برای برندسازی و بازاریابی تبدیل می کند. این رنگ به ویژه برای استفاده توسط شرکت هایی که محصولات و خدمات لذت بخش و قابل دسترس برای اکثر مردم  را ارائه می‌کنند توصیه می شود.  با این حال، استفاده نکردن بیش از حد از رنگ زرد مهم است.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *