رنگ شناسی

روان‌شناسی رنگ آبی

روانشناسی رنگ آبی

روان‌شناسی رنگ آبی

آبی یک رنگ مردانه است و یکی از انتخاب‌های اصلی مردان هنگام انتخاب رنگ لباس به شمار می‌آید. به باور بسیاری از افراد، آبی رنگ آرامش است که با دیدن آن می‌توان به آرامش ذهنی و فیزیکی رسید. آبی، اغلب به‌عنوان رنگ صلح و دوستی، صداقت و صمیمیت، اعتماد و نظم و انضباط معرفی می‌شود. آبی در پرچم بسیاری از کشورها و سازمان ملل متحد، نماد صلح و دوستی است.

با دیدن رنگ آبی چه احساسی به شما دست می‌دهد؟ به باور بسیاری از افراد، رنگ‌های مختلف می‌تواند تأثیرات متفاوتی بر افراد و حالت‌های ذهنی آنها داشته باشند که می‌تواند ناشی از تجارب و خاطرات گذشته آنها باشد. به‌عبارت‌دیگر، خاطرات افراد نقش مهمی در برانگیختن احساسات آنان نسبت به رنگ‌ها دارد. مثلاً اگر رنگ آبی را به یک دوست بانشاط و سرزنده نسبت بدهید، پس با دیدن آن انرژی شما تحریک می‌شود و حس هیجان در شما خلق می‌شود. پس می‌توان گفت، تعریف هر کسی از رنگ آبی متفاوت است.

نکته جالب در مورد رنگ آبی این است که برخلاف رنگ قرمز که اشتهاآور است، آبی باعث کاهش اشتهای افراد می‌شود. به همین دلیل در برخی برنامه‌های کاهش وزن پیشنهاد می‌شود که از ظروف آبی برای خوردن غذا استفاده شود.

آبی و ترکیب رنگ ها:

آبی یک رنگ جهانی و متداول است که تقریبا همه انسان ها بیشتر از یک طیف رنگ آبی در کمد خود دارند. صرف نظر از طیف ها، رنگ ها و تن های مختلف آبی، این رنگ می تواند فردی که آن را می پوشد با کلاس تر، با اعتماد به نفس تر و آرام تر نشان دهد. تن رنگی و طیف رنگی و تیره و روشنی آبی هرچه که میخواهد باشد مهم نیست، قطعا یک آبی وجود دارد که به خوبی با رنگ مورد نظرتان هماهنگ می شود.

مشکی می تواند با هر رنگی تلفیق شود و این شامل آبی نیز میشود. این ترکیب برای مواقعی که زمان کافی برای آماده شدن ندارید بسیار عالی است. شاید فکر کنید به ریسکش نمی ارزد که این ترکیب را امتحان کنید اما باید بگویم که کاملا ارزشش را دارد چون ترکیب مشکی با طیف های آبی مانند: آبی سلطنتی، آبی آسمانی تیره، آبی زنگاری و سورمه ای بسیار زیبا خواهد شد.
بژ رنگ پاییزه و گرمی است که به خوبی با هر تنی از رنگ آبی ست می شود. می توانید برای زیبا تر کردن استایل های پاییزیتان از ترکیب این دو رنگ استفاده کنید. میدانیم که رنگ آبی به خودی خود در دسته رنگ های سرد قرار می گیرد اما زمانی که با رنگ بژ یا کرم ترکیب می شود با یک کنتراست درست و به جا به یک تعادل زیبا می رسند.
شما می توانید هر رنگی را به خوبی با سفید جفت کنید. اما ترکیب آبی و سفید؟ فوق العاده است! ترکیب دو رنگ آبی و سفید حال و هوای یک دریای آرامشبخش و در عین حال هیجان انگیز را دارد.

 آبی و سبز رنگ های اقیانوس هستند که در کنار یکدیگر زیبا به نظر می رسند. ترکیب بی نقص و عالی آبی و سبز می تواند به شما استایلی خاص و ماجراجویانه دهد. آبی و سبز در چرخه رنگ در کنار یکدیگر قرار گرفته اند  که ست کردنشان با یکدیگر ایده خوبیست، تنها نکته طلایی که باید در ست کردن این دو رنگ توجه کنی، کنتراست، سایه و طیفه های مختلف این دو رنگ است.

آبی کاربنی

آبی کاربنی یکی از طیف‌های پرکاربرد رنگ آبی شبیه سرمه‌ای، اما دو درجه روشن‌تر است. آبی کاربنی اسم خود را از ورقه‌های کاربن دریافت کرده است. زمانی ورقه‌های کاربن برای کپی‌کردن یک یا چند سند به کار می‌رفت و به رنگ‌های آبی و مشکی یافت می‌شد. آبی کاربنی یک رنگ سرد و آرامش‌بخش است که نماد اعتماد، صداقت، وفاداری و حکمت معرفی می‌شود.

آبی کاربنی یکی از پرکاربردترین رنگ‌‌ها در دکوراسیون منازل و دفاتر و پوشاک است. بر اساس تحقیقات، کارایی افرادی که در اتاق‌هایی که بیشتر با رنگ آبی تزئین شده بیشتر از افراد دیگر بوده است. آبی استفاده از آبی کاربنی در مبلمان با کوسن‌های سفید بسیار رایج است. رنگ‌های خاکستری، طلایی و نقره‌ای مکمل‌های آبی کاربنی هستند که با تلفیق آنها می‌توان یک فضای لاکچری و شاهانه را خلق کرد. با الهام گرفتن از رنگ پَر طاووس، برخی از شرکت‌های مد با ست‌کردن آبی کاربنی با سبز تیره، طرح‌های شیک و مدل‌های زیبایی را طراحی کرده‌اند.

نماد و نشانه‌های رنگ آبی

ثبات و اعتماد

آبی رنگ ثبات است مثل آسمان که هیچ‌وقت فرو نمی‌افتد. آبی رنگ اعتماد است؛ شرکت‌هایی که می‌خواهند اعتماد مشتری را جلب کنند از رنگ آبی در تبلیغات و بازاریابی خود استفاده می‌کنند. همچنین آرم و طراحی شبکه‌های اجتماعی مشهور مثل فیس‌بوک و توییتر از رنگ آبی است. با این کار به نحوی می‌خواهند اعتماد کاربران این شبکه‌ها را جلب کنند تا به‌خاطر حریم شخصی خود نگران نباشند.

اندوه و تنهایی

برخی از افراد معتقدند که آبی رنگ اندوه و تنهایی است. نقاشی‌هایی که در آنها رنگ آبی بیشتر از رنگ‌های دیگر استفاده شده بیانگر تنهایی و بی‌کسی است؛ مثلاً نقاشی‌های پیکاسو که در دوره افسردگی خود نقاشی کرده تنهایی، اندوه، درماندگی و بی‌کسی را به تصویر می‌کشد.

استفاده از کلمه آبی (Blue) در برخی از عبارات و اصطلاحات زبان انگلیسی:

Blue Monday (روز اول هفته بعد از تعطیلی، دوشنبه خسته‌کننده)

Blue blood  (نجیب‌زاده)

The blues  (افسردگی)

Blue ribbon (جایزه برتر)

Feel blue (احساس افسردگی کردن)

افرادی که به رنگ آبی علاقه دارند

شاید صداقت مهم ترین ویژگی فردی باشد که رنگ مورد علاقه اش آبی است. افرادی مکه آبی دوست دارند غالبا امین، قابل اعتماد و صادق هستند. آنها مسئولیت پذیر هستند و روحیه آرام و ملایمی دارند. علاثه داشتن به رنگ آبی به این معناست که شما به وظایف خود متعهد هستید و از کمک کردن به دیگران و شنونده بودن برای سایرین نهایت لذت را می برید. شما شخص قابل اعتمادی هستید که برای روابط سالم بسیا ارزش قائل هستید و به روابط خود متعهد هستید و اگر خیانت ببینید عمیقا ضربه خواهید خورد. از آنجایی که وفادار به عزیزانتان هستید همیشه این حس را دارید که باید کاری برایشان انجام دهید تا وفداری و عشق خود را نشان دهید، گرچه باور کنید عزیزانتان به خاطر قلب مهربانتان می دانند شما تا چه اندازه به آنها اهمیت می دهید. گرچه شما فردی معاشرتی و خون گرمی هستید ولی دایره دوستان و نزدیکانتان چندان بزرگ نیست اما برای همان گروه کوچک از دوستانتان ارزش زیادی قائل هستید، در حدی که گاهی ممکن است نیاز های آنها را به نیاز های خودتان ترجیح دهید. شما یک شخصیت دوستانه و آرام دارید بنابر این درگیری و مشاجره می تواند عمیقا شما را ناراحت کند. افراد آبی دوست مدام برای تعادل و ثبات تلاش می کنند و به همین دلیل ترجیح می دهند در یک محیط منظم و هماهنگ زندگی و کار کنند. شما بسیار مصمم و پیگیر در زندگی هستید و تغییرات را چندان دوست ندارید و ترجیتان بر این است که به همان چیز های قدیمی و آشنا بچسبید بنابراین ممکن است کاملا قابل پیش بینی به نظر برسید. به عنوان شخصی که رنگ مورد علاقه اش آبی است شما شخصیتی احساساتی هستید که می توانید به راحتی احساسات مردم را بخوانید.

  • کمتر عصبی می‌شوند و با مسائل به‌آرامی برخورد می‌کنند؛
  • از خودنمایی دوری می‌کنند؛
  • هیجان خود را کنترل می‌کنند؛
  • خونسرد هستند؛
  • جدی و مسئولیت‌پذیر هستند؛
  • آب و طبیعت را دوست دارند؛
  • قبل از انجام کار به‌خوبی فکر می‌کنند؛
  • به نظم و ترتیب اهمیت می‌دهند؛
  • تنهایی و آرامی را به شلوغی ترجیح می‌دهند؛
  • با تغییرات به‌سختی کنار می‌آیند؛

 

استایل با رنگ آبی

سنگ‌هایی که در طبیعت به رنگ آبی یافت می‌شوند

یاقوت آبی، تورمالین، کبود فام، اسپینل، فیروزه، الماس آبی، سنگ یمانی، کوارتز چشم عقابی، یشم آبی، تانزانیت، سنگ ماه، لاریمار، زرکون، لاجورد، توپاز و اپال.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *