گلد مگ

راه کارهای آسان برای تمیز کردن طلا و جواهرات

تمیز-کردن-طلا

افرادی که از طلا به عنوان اکسسوری زیبا برای جذاب کردن خود استفاده می‌کنند. برای آن‌ها درخشش و تمیز بودن طلا بسیار مهم است. به همین دلیل چنین افراد همیشه به دنبال راه‌های هستند که بتوانند به درخشان شدن و تمیز شدن زیورآلات خود کمک کنند و سعی خواهند کرد با نحوه تمیز کردن طلا آشنا شوند. در این مقاله به بررسی نحوه تمیز کردن طلا پرداخته‌ایم.

چرا باید زیورآلات طلا مصرفی خود را مداوم تمیز کنیم؟

قبل از این که با روش‌ها و نحوه تمیز کردن طلا آشنا شوید. می‌خواهیم بدانیم که چرا تمیز کردن طلا امری مهم و ضروری محسوب می‌شود. با این که طلا با مرور زمان دچار تغییر رنگ نمی‌شود و قالب و شکل خود را از دست نمی‌دهد؛ ولی طلا هم همانند بسیاری از وسایل به محافظت نیاز دارد. یکی از راه‌های نگهداری از طلا تمیز کردن آن است؛ چون کثیف شدن طلا باعث می‌شود که دیگر درخشندگی لازم را نداشته باشد. رد دست، گرد و خاک و هر نوع کثیفی بر روی زیورآلات طلا باعث از بین رفتن درخشش آن‌ها می‌شود. از این رو تمیز کردن طلا موجب درخشش دوباره آن خواهد شد. علاوه بر این تمیز کردن و مراقبت از طلا می‌تواند باعث از بین رفتن چربی کرم‌ روی طلا، چربی طبیعی پوست روی طلا و گرد و غبار روی طلا شود. طول عمر جواهرات طلا را افزایش خواهد داد و درخشش اولیه و زیبایی طلا را حفظ خواهد نمود.

روش‌های پرکاربرد و ساده که برای تمیز کردن طلا

بعد از خرید طلا مراقبت و تمیز کردن آن بسیار مهم است. به همین دلیل باید با نحوه تمیز کردن طلا آشنا شوید. با استفاده از روش‌های زیر می‌‌توانید انواع جواهرات طلا مانند گردنبند طلا، دستبد طلا و انگشتر طلا را تمیز کنید:

  • روش آب و صابون:

برای تمیز کردن و از بین بردن هر نوع کثیفی از روی طلا کافی است داخل ظرفی را پر از آب کنید؛ سپس مقدار مایع ظرفشویی یا صابون مایع بریزید. در این جا لازم است به این نکته اشاره کنیم که مایع شوینده‌ای که برای این کار استفاده می‌شود. باید فسفات نداشته باشد؛ چون فسفات باعث از بین رفتن سطح روی طلا می‌شود.

در مرحله بعد طلا را داخل ظرف قرار دهید و روی سطح طلا دست بکشید تا کثیفی‌های روی آن از بین برود اگر آلودگی و کثیفی روی طلا زیاد است، می‌توانید از مسواکی که برس نرمی دارد، استفاده کنید. در نهایت طلا را آبکشی نمایید و فرآیند آبکشی طلا را با دقت فراوانی انجام دهید تا هیچ گونه مایع شوینده‌ای روی سطح طلا باقی نماند.

  • استفاده از سرکه سفید: در این روش کافی است داخل ظرفی مقدار سرکه سفید بریزید؛ سپس طلا را به مدت 10 تا 15 دقیقه داخل سرکه‌ قرار دهید و سپس آن را زیرورو کنید تا مطمئن شوید که تمام قسمت‌های طلا به سرکه آغشته شده است. در مرحله آخر با دستمال نرمی طلا را خشک و آن را آبکش کنید.
  • استفاده از روش جوش شیرین: در این روش باید داخل ظرفی را فویل آلومینیوم قرار دهید به طوری که کاملا قالب ظرف شود؛ سپس مقداری نمک و جوش شیرین داخل ظرف و روی فویل آلومینیوم بریزید. در مرحله بعد ظرف را روی گاز به مدت دو دقیقه حرارت دهید یا این که داخل ماکرویو به مدت دو دقیقه قرار دهید. سپس آب گرم داخل ظرف بریزید تا با نمک و جوش شیرین داخل ظرف ترکیب شود. در مرحله بعد به مدت 10دقیقه طلا را داخل آن قرار دهید و بعد از این مدت با پنبه یا پارچه نرمی تمام قسمت‌های طلا و اطراف طلا را تمیز کنید. در نهایت طلا را با آب گرم بشویید و با دستمال نرمی آن را خشک نمایید.

روش‌های که از کثیف شدن و خراب شدن طلا جلوگیری و پیشگیری می‌کند

در قسمت‌‌ قبل شما با نحوه تمیز کردن طلا آشنا شده‌اید. در این جا قصد داریم روش‌های را به شما معرفی کنیم که با کمک آن‌ها می‌توانید از خراب شدن و کثیف شدن طلای خود جلوگیری کنید.

  • برای محافظت از طلا آن را داخل جعبه‌های مخصوص طلا نگهداری کنید.
  • هنگام شنا کردن طلا را از خود جدا کنید و به هیچ عنوان با طلا به شنا نروید.
  • هنگامی که به حمام می‌روید طلای خود را بیرون بیاورید و بدون طلا حمام کنید.

سخن پایانی

در این مقاله به نحوه تمیز کردن طلا پرداخته شد و شما فرا گرفته‌اید که برای تمیز کردن طلای خود از چه روش‌های استفاده کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *